Sommerly Barnehage
  • Hjem
  • Om oss
  • avdelinger
  • personalet
  • Kontakt
  • mer
    • Ledig stilling
    • Planleggingsdager
    • Samarbeidsutvalget (SU)
    • Foreldreutvalget (FAU)
    • Foreldrerådet
    • facebook
    • eBarnehage
    • Rammeplan for barnehager
    • Barnehageloven
    • PersonalWeb

om oss

Visjon

I Sommerly fyller vi barnas ryggsekk med 3 viktige ting:
Fellesskap, Nestekjærlighet & Livsmestring
Picture
Sommerly barnehage ønsker å tilby alle barn et trygt, variert, stimulerende og utfordrende læringsmiljø, uansett alder, kjønn, funksjonsnivå, sosial og kulturell bakgrunn. Barna skal få støtte av voksne, slik at de kan mestre motgang og bli kjent med egne og andres følelser. Leken skal ha en sentral og viktig plass, både når det gjelder det faglige innholdet og innhold i aktiviteter. ​
​​På denne siden finner du lenker til årsplan og andre dokumenter som er viktig for oss i vårt arbeid. Videre kan du lese litt om satsingsområder for barnehagen.
Årsplan

Strategiplanen 2024-2030

Picture
​Strategiens funksjon
Sommerly barnehage har utarbeidet en Strategiplan som skal ha som formål å legge føringer for kvalitet. Kvalitet kan sies å være barns reelle opplevelse av trygghet i et inkluderende fellesskap, med ansatte som innehar formell og tilegnet kompetanse om barns utvikling. Kvalitet handler også om ledelse og organisering der det bygges gode strukturer for kompetanseheving i personalgruppen, samt evne til å se viktige faktorer i en sammenheng.

Strategiplanen for Sommerly barnehage strekker seg frem mot 2030. Strategiplanen er et overordnet styringsdokument som skal skape langsiktighet og forutsigbarhet, samt gi retning for arbeidet som gjøres. Strategiplanen skal ivareta helhetlig og sammenhengende utvikling av barnehagen. Strategiplanen er et arbeidsredskap for barnehagens ledelse, lederteam og ansattgruppe. Lederteamet har ansvar for å konkretisere Strategiplanens satsingsområder. Planen danner grunnlag for kompetanseheving og utvikling i barnehagen. Strategiplan mot 2030 gir foresatte informasjon om kvalitet i Sommerly barnehage. Strategiplanen handler om hva vi skal satse på de neste 6 årene. Våre strategiske områder er: 1. Omsorg og læringsmiljø 2. Lek og lekemiljø 3. Språk og språkmiljø 4. Ledelse og arbeidsmiljø
Strategiplanen 2024-2030
​Periodeplaner:
  • Kropp og identitet
  • Litteratur, formidling og fortellerglede
  • Bærekraftig utvikling
  • Årshjul
Kvalitetsplaner:
  • Antall, rom og form
  • Omsorg  
  • Språk
  • Kvalitetssikring av omsorg, leke og læringsmiljøet

Plan for forebygging av mobbing
Trygt psykososialt barnehagemiljø
Tilrettelegging for lek og læring

Bærekraftig utvikling

​​I Sommerly skal barna "lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen" (Rammeplan, 2017). De skal oppleve en trygghet i seg selv, og se hvordan de kan påvirke andre i felleskapet. De skal også få en begynnende forståelse for at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden.
​Sommerly ønsker å gi barna en forståelse for hvordan de kan fungere i samfunnet. I dette tilfelle vil samfunnet omhandle alle barn og voksne som er i barnehagen. Vi ønsker å bidra til at barna utvikler respekt for seg selv og omverdenen.
Picture

Samlingsstunden

​​Samlingsstunden er en selvfølgelig del av norsk barnehagekultur. Den er en helt naturlig del av hverdagen i barnehagen og gjennomføres vel på like mange måter som det finnes barnehagefolk. Men hvorfor har vi samlingsstund?
Les mer!
Picture

Picture

​ Relasjonsarbeid


​«Vi bærer barnas liv i våre hender, men vi må også være bevisst den samme etiske fordringen overfor voksne vi møter. Vi må bære kollegene våre slik at de opplever seg trygge og sterke i møte med oss. Da vil de i neste øyeblikk være i stand til å bære seg selv og andre»
 
Elin Gulliksen Bratt, Relasjonskompetanse i barnehagen
​
​​Barnehagen er en unik arena hvor barna kan få mange muligheter til å øve seg på, og utvikle/ mestre sosiale ferdigheter. Egenledelsesferdigheter handler om oppmerksomhet, impulshemming, planlegging, igangsetting, fleksibilitet, organisering, og egenvurdering.
Utviklingen av en del av disse ferdighetene er knyttet til alder og modning. Men barnet trenger tidlig å være i mange læringssituasjoner som gir de erfaringer og redskaper for å håndtere de ulike samspillsituasjonene – og opplevelser knyttet i forhold til de. At det er anerkjennelse og tillit mellom barn og voksne er avgjørende for læringsutbytte til barna i disse situasjonene.
Plan for egenledelsesferdigheter

Språkutvikling, tallforståelse og begreper

Picture
​Språkutvikling i Sommerly
​Tidlig og god språkstimulering gir gode forutsetninger for senere skriftspråklig læring. Gode språkferdigheter hos barn i barnehagealder predikerer senere leseferdigheter, og særlig er et rikt ordforråd av betydning for senere leseforståelse. Forskning viser at det er særlig kombinasjonen med at barna møter et rikt ordforråd og mulighet for deltagelse i utvidede samtaler som er viktig for å få en god språkutvikling (Aukrust 2005, Jacoby & Lesaux, 2014). Barnehagen skal etterstrebe å prioritere metodikk som dialogisk lesing, sang, rim og regler og språkutviklende samtaler. I språkutviklende samtaler påkaller den voksne barnets oppmerksomhet og interesse og bruker språket aktivt, for eksempel ved å stille spørsmål. Den voksne setter ord på handlinger og er en god språkmodell for barna. En barnehage der barna møter varierte ord og får dem godt konkretisert, visualisert og forklart, har et godt språkmiljø.

Antall, rom og form i Sommerly
Erfaringer med tall, telling og begreper i barnehagealder gir et godt utgangspunkt for en senere formell matematikkopplæring. Mulighetene for å påvirke utviklingen av en matematisk grunnmur er mange. Et av de viktigste tiltakene er å bruke tid på matematikk i hverdagen. Barns utvikling av matematisk kompetanse i barnehagen skjer gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter, og ved at deres erfaringer settes ord på og knyttes til matematikk. Gjentakelser og flere erfaringer vil bedre forståelsen. Gjennom arbeid med fagområdet Antall, rom og form skal barna få erfaring med blant annet lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. Dette gir barna varierte muligheter til å oppdage matematikk.
Picture
Se dagens varm-rett!
​Adresse:
​Sommerly Barnehage SA
Ilebråten 26
1900 FETSUND
Åpningstid:​
Man.-fred. fra 07.00 – 17.00

Hovednummer:
63 88 72 29

​​​Daglig leder:
Cathrine Vedstesen
63 88 72 29
dagligleder@sommerly.no

Avdelinger​:
Minsten: 913 98 976
Snekkern: 915 29 946
Lekestua: 915 29 993
Byggeklossen: 915 55 965
​Planleggingsdager
Laget av Barn-Nett
-trygge IT-løsninger for Barnehager
  • Hjem
  • Om oss
  • avdelinger
  • personalet
  • Kontakt
  • mer
    • Ledig stilling
    • Planleggingsdager
    • Samarbeidsutvalget (SU)
    • Foreldreutvalget (FAU)
    • Foreldrerådet
    • facebook
    • eBarnehage
    • Rammeplan for barnehager
    • Barnehageloven
    • PersonalWeb